måndag 8 december 2008

Easy Rider (betyg 7 av 10)

Vi har inte haft tid att titta på film på flera dagar; i torsdags fyllde jag år; i fredags hade vi 65-årskalas för min mamma och i lördags hade vi mottagning och fest hemma med anledning av min födelsedag. Jag fyllde 40 år (!), men jag känner inte av någon kris än. Jag hade bara lite panik över att jag skulle hinna städa och fixa till det hemma till festen. Vi hann! Och det blev ett trevligt kalas också, trots att flera av mina vänner inte kunde komma.

Söndagen blev lite trött, så efter att mina föräldrar och min bror med familj varit hos oss och ätit lunch, så var det perfekt att ligga i soffan och titta på film.

Vi är med i en filmklub där man kan abonnera på att få DVD-filmer hemskickade. För tillfället hade vi "Easy Rider" och "Fellinis Satyricon" hemma. Valet föll på "Easy Rider". Den var lite annorlunda mot vad jag hade föreställt mig att den skulle vara, fast ändå väldigt typisk för sin tid. Jag trodde att den inte skulle vara så långsam som den ändå är, och kanske ändå mer våldsam. Och jag hade inte heller förväntat mig så snyggt foto. Filmen visar upp samma USA som man kan se i "Den sista färden", med intoleranta, våldsamma landsbygdsbor.

Inga kommentarer: