fredag 5 december 2008

Första dagen med blogg

Idag upptäckte jag att min bror börjat blogga. Hans blogg handlar om musik och just nu om hans årsbästalista över året skivor. Eftersom jag inte vill vara sämre, så tyckte jag att det är väl lika bra att jag också börjar blogga. Vi är väl ganska olika. Medan min bror gärna skapar egna listor, så läser jag andras.



Det började för snart två år sedan när min sambo fick en bok - "1001 filmer du måste se innan du dör" - och fick idén att vi skulle se alla filmer, oavsett om vi sett dem tidigare, och betygsätta dem. Först hade vi målet att ha sett filmerna inom ett eller två år, men vi kom snabbt fram till att det är omöjligt, och bestämde oss för att ta bort tidspressen. Nu har vi väl sett drygt 300 av filmerna i vår bok, och än så länge är det ganska lätt att få tag på filmer från listan. Många visas på TV eller är tillgängliga på DVD.



Någon gång under förra året upptäckte jag att det fanns en amerikansk bok som heter "1001 Books You Must Read Before You Die", och jag fick tag på en lista över böckerna i denna bok på internet. Det visade sig att jag hade läst ungefär 60 (!) av böckerna på listan. Och jag trodde att jag var en person som hade läst jämförelsevis mycket! Jag läser inte om böcker som jag redan läst; jag har alldeles för lite tid. Men, jag läser böcker som inte finns på listan mellan eller samtidigt som jag läser listböcker.



Under året köpte jag den amerikanska boken, men jag hade knappt hunnit köpa den förrän det kom ut en ny utgåva av den. Med 283 böcker utbytta! Och sedan kom Göran Hägg med en egen svensk version . Men jag har beslutat mig för att i första hand hålla mig till den första amerikanska och även läsa vissa böcker i den andra amerikanska utgåvan.



Mitt mål med den här bloggen är att dokumentera de filmer jag ser och böcker jag läser som finns med i mina listor, samt mina funderingar runt filmtittande, läsandet och listorna.

1 kommentar:

Frunk sa...

Om du vill ha ännu mer att recensera så såg jag nyligen att det finns ett uppslagsverk om skivor som heter "1001 album du måste höra innan du dör". Det kanske är lite väl ambitiöst dock?